Volvo Ocean Race

Volvo Ocean Race eller Whitbread Around the World Race som det het tidligere, er den største og mest prestisjefylte regattaen når det gjelder storbåtseiling i verden. Det første startskuddet gikk i Portmouth i Storbritannia i 1973 og målgang var samme sted året etter etter at båtene da praktisk talt hadde vært hele jorda rundt. Et spennende, men slett ikke farefritt seilas som krever ikke bare fremragende seileregenskaper hos mannskap og skipper, men også et helt enestående lagarbeid. Det er tross alt snakk om mange dager i sjøen under til dels uhyre strabasiøse forhold og det stiller nesten umenneskelige krav til samarbeid og samhold.

Portsmouth var start og mål for de fire første regattaene, men i 1989 var det Southampton tok over rollen. I 2001 var Southampton utgangspunktet, men målgang skjedde i tyske Kiel. Siden 2008 har Alicante vært startpunktet, men målgang i skjedd i ulike byer. I Gøteborg to ganger for eksempel. To ganger i regattaens historie er da også vinneren svensk. Den ene gangen var det EF Language som vant, mens båten Ericsson 4 gikk av med seieren i 2009. Skipperen den gangen het Torben Grael og målgang var i St Petersburg det året.

Norsk deltakelse

Den kjente norske seileren Peder Lunde jr var skipper på «Berge Viking» som deltok i den tredje regattaen men det fremdeles het Whitbread Around the World Race. Både han, båten og mannskapet fikk en enorm popularitet på hjemmebane og det det var ikke få som fulgt båtens ferd over de syv hav det året. Båten kom til slutt inn på en åttendeplass av i alt 29 startende. Det er ikke noe å si på det resultatet tatt den knallharde konkurransen i betraktning.

En annen nordmann som har bemerket seg i denne sammenhengen er harstadgutten Knut Mauritz Frostad som har deltatt hele fire ganger og er for veteran å regne. Første gang ha deltok var med svenske «Intrum Justitia». Da var han mannskap, men deltok så to ganger som skipper. Førs på «Innovation Kværner» og så på «Djuice» som begge var norske båter. Dessuten hadde han en gjesteopptreden på «Brasil 1» et par år senere. Frostad er i dag sjef for hele den organisasjonen som arrangerer regattaen.

Dyrt og farlig

Å delta i Volvo Race Cup er både kostbart og risikabelt. Det er da heller ikke noen tilfeldighet at så godt som alle båter som har deltatt i regattaen opp gjennom årene har båret navnet på sin sponsor. Og sponsorene har i det store og hele vært store internasjonale selskaper som har sett det som god PR å få logoen sin eksponert på digre spinnakere. Vakre seilbåter under full seilføring er gjør seg godt på bilder så bildene fra de store regattaene går verden rundt mens det er på det mest spennende. Det finnes neppe et bedre sted å eksponere sin logo på.

De siste årene har man imidlertid vedtatt en design som alle deltakende båter må følge. Den nye båten er mindre og betydelig billigere enn de tidligere båtene. Dessuten anses den for å være sikrere.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *